Artikelen van

Marret Kramer

Je hebt soms van die dagen met een sprankeling van magie. Ik had het geluk onlangs zo’n dag te krijgen. Eerste sessie met een team met hoge werkdruk dat na een paar rottige incidenten vastgedraaid was in boze overtuigingen over elkaar en de teamleider, weerspannig geworden was, er was tweespalt gezaaid, sommigen gingen elkaar uit de weg. Roddels, aannames die niet werden gecheckt. De drive voor het werk bleef groot, maar de lol van het samenwerken was sterk verminderd. (klik op foto)

“Er zijn subgroepjes ontstaan waardoor de samenwerking in het team slechter gaat”. “De teamleden houden zich niet aan de procedures”, “Er is te weinig oog voor het collectief belang van het team”. Enkele van de (versimpelde) aanleidingen voor een gesprek over teamcoaching van de afgelopen tijd. (klik op de foto)

Of we ervoor in waren om mee te doen aan een proefsessie Geweldloos Communiceren vroeg de trainer-in-opleiding met de toepasselijke naam Angelina aan onze woongroep, en ja hoor, genoeg nieuwsgierigen. Na uitleg over de basisbeginselen van Marshall Rosenbergs methode, deden we de eerste oefening: onverdeelde aandacht. (klik op foto)

Moest onze workshop nou ‘Purpose & Pleasure’ heten of was ‘Pleasure & Purpose’ toch beter? We werden het snel eens, onder andere door de uitspraak van Howard Thurman, Amerikaanse schrijver, filosoof, theoloog en voorvechter van de African-American burgerrechten-beweging: “Ask not what the world needs. Ask yourself what makes you come alive, and go do that, because what the world needs is people who have come alive”. (klik op foto)

Je bent tevreden (genoeg) met je baan of bedrijf, maar je voelt dat je er meer uit kunt halen. Je zou graag je dag met meer energie, enthousiasme en voldoening doorbrengen – om aan het einde van die dag te concluderen dat je meer impact hebt dan voorheen. Niet omdat je harder werkt, maar omdat je weet hoe je meer kunt betekenen. (klik op foto)

Ons werk brengt ons op veel verschillende werkplekken van anderen. Een daarvan is Van Oord - Marine Ingenuity, het bijzondere Nederlandse familiebedrijf met 150 jaar ervaring als internationale waterbouwer (en dat zich sinds 2018 Koninklijke Van Oord mag noemen). Sinds enkele jaren verzorgt Innova het Junior Leadership Programme (JLP) voor getalenteerde young professionals van Van Oord. (klik op foto)

Purpose Day was niet alleen inspirerend door de prachtige, hartverwarmende verhalen van Raj Sisodia over Conscious Capitalism, van David Katz over zijn geniale idee de Plastic Bank en Mike Brady over Greyston Bakery die ‘kanslozen’ aan het werk krijgt door hen zonder voorwaarden maar mét goeie training in te huren. Maar ook door de enorme hoeveelheid leuke mensen die je daar ontmoet. Zoveel energie om iets in beweging te gaan brengen, verschil te maken, samen te werken – deze dag werkte dus ook als krachtig antigif voor pessimisme! (klik op foto)